e-TOLL to elektroniczny system poboru opłat drogowych, który bazuje na technologii GPS. Wysokość opłat jest naliczana zgodnie z trasą przebytą przez pojazd. System wymaga przesyłania danych geolokalizacyjnych przez specjalną aplikację lub też urządzenie e-TOLL. Dowiedz się, co warto wiedzieć o tych urządzeniach i jak wybrać właściwe.
1. Jak działa e-TOLL?
e-TOLL to nowy system poboru opłat na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Obowiązuje wszystkich kierowców, ale właściciele tzw. pojazdów lekkich (w tym samochodów osobowych i motocykli) muszą z niego korzystać tylko na dwóch odcinkach autostrad:
- A2 na odcinku Konin-Stryków,
- A4 na odcinku Wrocław-Sośnica.
Kierowcy pojazdów lekkich mogą kupować e-bilety na przejazdy, korzystać z aplikacji ze śledzeniem GPS lub specjalnego urządzenia.
Lista odcinków płatnych dla pojazdów ciężarowych i autobusów jest znacznie dłuższa. Ze względu na to, a także zwykle znacznie większą częstotliwość przejazdów zaleca się skorzystanie z wygodnego urządzenia zewnętrznego typu ZSL lub OBU.
[obraz_1]
e-TOLL to system bazujący na danych GPS. Na ich podstawie wylicza należność za przejazd płatnym odcinkiem drogi. Dane geolokalizacyjne można przesyłać na przykład za pomocą urządzenia ZSL lub OBU.
2. e-TOLL – urządzenie OBU czy ZSL?
OBU i ZSL to dwa różne sposoby na automatyczną obsługę e-TOLL. Urządzenie pod zapalniczkę lub podłączane bezpośrednio do akumulatora to OBU (on-board unit, jednostka pokładowa). Jest przystosowane do samodzielnej instalacji i proste w obsłudze. ZSL to zewnętrzny system lokalizacyjny, który wymaga fachowego montażu. Oba typy urządzeń mogą poza możliwością rozliczania przejazdów e-TOLL zapewniać szerokie możliwości monitorowania GPS.
ZSL jest jednak urządzeniem montowanym na stałe. OBU to wersja mobilna, którą można łatwo przenosić pomiędzy pojazdami. Technicznie mogą dawać bardzo podobne możliwości, w tym umożliwiać podłączenie do tachografu czy magistrali CAN, zapewniając dostęp do wielu ciekawych funkcji i danych. Zawsze należy jednak sprawdzać dostępne funkcje indywidualnie, ponieważ różnią się one w zależności od dostawcy.
3. E-TOLL – rejestracja i obsługa
Jak obsługiwać system e-TOLL? Rejestracja i utworzenie internetowego konta klienta (IKK) są konieczne niezależnie od wybranej metody przesyłania danych. Jest to możliwe między innymi przez Profil Zaufany. Następnie należy wpłacić na konto środki, z których będą pobierane opłaty lub ustanowić zabezpieczenie, jeśli nie chcesz korzystać z konta przedpłaconego. Kolejno należy połączyć konto z wybranym urządzeniem e-TOLL i podać dane pojazdu. Korzystając z urządzenia OBU w różnych pojazdach, należy pamiętać, aby po jego przełożeniu zmienić dane samochodu na swoim koncie klienta (np. poprzez aplikację mobilną). Dużym atutem urządzeń e-TOLL jest to, że nie wymagają ręcznej obsługi. Dane GPS są przesyłane automatycznie i na tej podstawie są naliczane opłaty.
4. Urządzenia e-TOLL – cena
Należy pamiętać, że cena urządzenia e-TOLL to nie tylko cena jego zakupu (i ewentualnie usługi montażu), ale również abonament umożliwiający transmisję danych i dostęp do oprogramowania do obsługi funkcji monitoringu GPS. Porównując koszty, warto więc szukać niezbyt drogiego abonamentu, który obejmuje jednocześnie wiele możliwości zarządzania flotą. Takie oferty są najkorzystniejsze!
5. Gdzie kupić urządzenie e-TOLL?
Urządzenia e-TOLL typu OBU są szeroko dostępne. Można je kupić nawet na stacjach benzynowych i zamontować kilka chwil. Możliwe jest także ich zamówienie online z szybką dostawą na wskazany adres. Urządzenia typu ZSL są dostępne w specjalistycznych warsztatach, które zajmują się ich montażem. Listę dystrybutorów urządzeń kompatybilnych z systemem e-TOLL znajdziesz na rządowej stronie internetowej (etoll.gov.pl). Tylko urządzenie z tej listy pozwoli Ci na obsługę płatności za przejazdy!
śledź na bieżąco nasz blog lifestyle