Dla właścicieli najróżniejszych firm ważne jest, aby ich marka miała cechy wyróżniające i przekonujące potencjalnych klientów do podjęcia współpracy lub zakupienia danego produktu. Proste do skojarzenia elementy powinny zostać w świadomości odbiorców bardzo długo. Właśnie za to odpowiada identyfikacja wizualna – szeroko pojęty wizerunek przedsiębiorstwa. Dowiedz się więcej o tym, co identyfikacja marki może dać Twojej firmie.
Co składa się na identyfikację marki?
Przede wszystkim warto się zorientować w tym, co składa się na identyfikację marki. Może to być naprawdę wiele elementów tworzonych często jednocześnie pod nałożone z góry wstępne wskazówki. Najbardziej podstawowe, ale zarazem też najważniejsze z nich to m.in.:
- kolorystyka – świetnie określa charakter firmy; dobrze dobrane kolory są w stanie zapisać się w głowie odbiorcy i kojarzyć już tylko z jedną marką,
- logo/logotyp – powinno być proste i łatwe do powiązania z nazwą firmy; wywołujące emocje logo to znakomity sposób na utrwalenie marki,
- krój pisma – typografia może nadać firmie odpowiedniego charakteru; odpowiedni font powinien być stosowany zarówno na materiałach wewnętrznych, jak i wychodzących z firmy;
- wygląd budynków i branding wnętrz – wnętrza powinny przekazywać wartości i tożsamość marki; jest to swojego rodzaju wewnętrzna reklama,
- wygląd produktów i ich opakowań – całość powinna być zgrana z nazwą, kolorystyką i logo firmy,
- prezentacja materiałów promocyjnych – pieczątki firmowe, wizytówki, tablice informacyjne czy oznakowania samochodów; wszystkie muszą być spójne ze sobą oraz z innymi elementami identyfikacji.
Po przeprowadzeniu identyfikacji powstaje tzw. podstawowa księga znaku. Z kolei oficjalnym zapisem wzorców prezentacji firmy jest księga identyfikacji. Opisuje ona wszystkie składowe elementy, a także sposoby ich wykorzystania. Księga może zostać poszerzona o zapisy dotyczące komunikacji werbalnej, czyli ustalenia co do nazwy, haseł reklamowych, słów kluczowych itd.
Na co zwrócić uwagę?
Podejmując decyzję o wdrożeniu identyfikacji wizualnej swojej marki, należy mieć na uwadze to, jak silnie każdy element oddziałuje na odbiorcę. Warto jest więc zadbać o to, aby wszystkie składowe nawiązywały do siebie w logiczny sposób. Żeby to osiągnąć, najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie jednej firmy. Agencje takie jak Happy Island zaopiekują się stworzeniem praktycznie każdego punktu na liście dobrej identyfikacji.
W wypadku zlecania każdego projektu innej firmie można narazić się na stworzenie swojego rodzaju głuchego telefonu. Wizytówka powstanie na wzór logo, strona internetowa na wzór wizytówki itd. Przez takie postępowanie można ostatecznie zostać z przypadkową graficznie i niedobrze postrzeganą przez odbiorców kampanią.
Jak przebiega proces identyfikacji?
Jak w wielu dziedzinach, zacząć powinno się od projektu całości. Kiedy agencja skończy zlecenie, a firma zaakceptuje powstałą koncepcję, pozostaje ją wdrożyć zgodnie z ustalonym harmonogramem. Czas tego procesu zależy przede wszystkim od ilości stworzonych elementów. Zmiany powinny być wprowadzane zgodnie z księgą identyfikacji. Dotyczy to także nowych materiałów, tworzonych w późniejszym czasie.