Konsulting to pojęcie, które często słyszy się w kontekście doradztwa strategicznego. Pochodzi od angielskiego słowa „consulting”, które oznacza doradzanie. Usługa ta obejmuje różne dziedziny i skomplikowane procesy biznesowe. Sprawdź, jak konsulting może pomóc Twojej firmie.
Konsulting – co to?
Konsulting jest bardzo szerokim pojęciem. Usługi tego typu mogą obejmować różnorodne dziedziny biznesu i mają na celu wspieranie różnych podmiotów gospodarczych w podejmowaniu strategicznych decyzji. Taką pomoc świadczą firmy konsultingowe lub niezależni konsultanci. Współpraca ta odbywa się w etapach. Pierwszym z nich jest rzetelna analiza, która pozwala konsultantowi ocenić aktualny stan firmy i zrozumieć zachodzące w niej procesy. Diagnoza problemów i wskazanie elementów wymagających poprawy pozwala na stworzenie rekomendacji, których wdrożenie ma poprawić sytuację firmy.
Jakie korzyści daje konsulting?
Główną zaletą konsultingu jest to, że w ramach tej usługi można zyskać niezależne, zewnętrzne spojrzenie na strukturę przedsiębiorstwa. Specjalista niezwiązany emocjonalnie z firmą będzie umiał dokonać chłodnej kalkulacji i realistycznie ocenić możliwości firmy. Ponadto konsultanci strategiczni często posiadają wiedzę i umiejętności, których może brakować w niektórych zespołach zarządczych. Pozyskanie profesjonalnego doradztwa strategicznego przynosi także wymierne efekty ekonomiczne, wynikające ze zwiększenia wydajności firmy.
Usługi doradców biznesowych pozwalają także na prognozowanie transformacji rynku i przewidywanie potencjalnych problemów w przyszłości. Szybkie reagowanie na zmiany pozwala uniknąć efektów kryzysu gospodarczego, a nawet na nim skorzystać.
Jakie dziedziny obejmuje konsulting?
Konsulting jest usługą doradczą, która charakteryzuje się kompleksowym działaniem. Może pomóc w takich dziedzinach prowadzenia biznesu, jak:
- finanse,
- zasoby ludzkie,
- marketing,
- zarządzanie operacyjne,
- optymalizacja produkcji,
- logistyka.
Firma konsultingowa może zatem wspomóc firmę w takich działaniach, jak szkolenia, rekrutacje, rachunkowość, wdrażanie nowej infrastruktury, robotyzacja i automatyzacja, czy też konsultacje podatkowe.
Konsultant biznesowy – jaki powinien być?
Osoba, która świadczy usługi konsultingowe powinna posiadać zestaw niezbędnych kompetencji i wiedzy, niezależnie od tego czy działa w firmie doradczej, czy na własną rękę. Dobrze, żeby konsultant miał duże doświadczenie w branży, w której udziela porad. Z tego powodu najlepiej wybierać wyspecjalizowanych ekspertów, którzy zdobywają wiedzę i wykształcenie w konkretnej dziedzinie, w której akurat dana firma potrzebuje wsparcia.
Gdzie szukać usług konsultingowych?
Na rynku usług konsultingowych dostępne są oferty wielu firm i prywatnych konsultantów. Z tego powodu wybór najlepszego możliwego konsultanta może być znacznie utrudniony. Aby zdjąć tą odpowiedzialność z barków przedsiębiorców powstał serwis Redegate. Jest to internetowa wyszukiwarka konsultantów biznesowych, w której specjaliści dobierani są przez doświadczonych doradców.