Wielu przedsiębiorców, którzy chcą założyć własny sklep, staje przed ważnym dylematem – punkt stacjonarny czy handel online? Oba te rozwiązania posiadają zarówno wady, jak i zalety. To, które okaże się bardziej opłacalne, zależy od wielu czynników. Dowiedz się, który model sprzedażowy może być dla Ciebie korzystniejszy.
Zalety sklepu stacjonarnego
Stacjonarny punkt sprzedaży to przede wszystkim możliwość opanowania lokalnego rynku. Kluczową rolę odgrywa tutaj lokalizacja sklepu. Warto także dokładnie przeanalizować obecność konkurencji w okolicy, a także potrzeby potencjalnych klientów. Być może w danej dzielnicy brakuje sklepu z żywnością organiczną czy też elegancką odzieżą. Takie luki na rynku to doskonała szansa na osiągnięcie sukcesu. Lokalny sklep stacjonarny konkuruje ze znacznie mniejszą liczbą firm niż prowadzone w internecie.
Sklep stacjonarny – koszty
Koszt prowadzenia takiego rodzaje działalności to prawdopodobnie największa wada tego rozwiązania. W tym wypadku potrzebny jest ogromny kapitał zakładowy. Składają się na niego koszty m. in.:
- najmu,
- wyposażenia,
- asortymentu,
- zatrudnienia i szkolenia pracowników.
Ograniczenie do lokalnego rynku także może stanowić przeszkodę w rozwoju firmy. Docieranie do nowych klientów jest w tym przypadku znacznie bardziej utrudnione, niż w internecie.
Sklep internetowy – zalety
Sklep e-commerce pozwala na znacznie większą elastyczność niż stacjonarny punkt sprzedaży. Przede wszystkim jest to możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców, którzy mogą być zainteresowani zakupem. Jedyną barierą jest język, jednak aby ją pokonać wystarczy stworzyć zlokalizowane wersje swojej strony. Otworzenie serwisu e-commerce także może być znacznie tańsze od stworzenia lokalu z punktem sprzedaży. Istnieją także usługi, takie jak dropshipping czy fulfilment, które ułatwiają przedsiębiorcom postawienie pierwszych kroków na tym rynku.
Trudności w prowadzeniu sklepu internetowego
Najważniejszą przeszkodą, którą należy wziąć pod uwagę zakładając działalność e-commerce, jest konkurencyjność. Niezależnie od branży, w internecie można znaleźć wszystko, w dodatku w przystępnych cenach. Z tego względu kluczową rolę odgrywa tu marketing. Trzeba więc dokształcić się w zakresie pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce i reklamy online lub podjąć współpracę z agencją reklamową. Przeszkodą może być także sam proces zakładania sklepu internetowego – konieczne jest stworzenie strony i wdrożenie systemu e-commerce.
Logistyka również może stanowić wyzwanie. Warto więc korzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Outsourcing usług logistycznych obejmuje magazynowanie towaru, przygotowanie go do wysyłki, a nawet obsługę zwrotów i reklamacji. Nowoczesne firmy fulfilment, takie jak Forceful, mogą również zarządzać stanami magazynowymi i określać zapotrzebowanie na dany towar.
E-commerce czy sklep stacjonarny?
Trudno jednoznacznie określić, który model sprzedażowy bardziej się opłaca. W dużej mierze zależy to od branży oraz od grupy docelowej. Warto również określić długoterminową strategię firmy, aby wiedzieć, na czym się skupić. Popularnym rozwiązaniem jest także łączenie obu tych form sprzedaży. W takim wypadku salon pełni funkcję głównie reprezentatywną, a większość transakcji odbywa się online.
Osobiście – team internet! Dropshipping też jeszcze długo będzie grany, tak chyba najwygodniej 🙂
Zdecydowanie sklepy internetowe mają więcej zalet i przynoszą znacznie większe dochody bo mają po prostu większy zasięg. Koszt założenia i trzymania sklepu internetowego jest również o wiele niższy.