Analiza rynku i konkurencji – kim jest klient docelowy?
Dziś w kilku krokach wskażemy Wam najważniejsze elementy, na jakie powinniście zwrócić szczególną uwagę przy tworzeniu skutecznej strony internetowej. Jeśli chcecie osiągnąć zamierzony efekt, najpierw konieczne będzie dokonanie szczegółowej analizy rynku i konkurencji.
Analiza rynku i konkurencji przy tworzeniu strony internetowej
Analiza rynku i konkurencji powinna być podstawowym działaniem przed wykonaniem projektu strony czy sklepu internetowego. Rzetelna analiza rynku i konkurencji może niewątpliwie uchronić każdego przedsiębiorcę przed niepowodzeniem. Prostą analizę warto zlecić Agencji Interaktywnej, która będzie tworzyła Twoją witrynę. Podstawowa analiza powinna odpowiadać na pytania:
- Jaka jest wartość rynku, na który wchodzisz, jakie są jego perspektywy rozwoju oraz jakie zagrożenia niesie ze sobą działalność w danej branży?
- Jakie firmy są największym konkurentem, kto jest liderem rynku, jakie strategie marketingowe prowadzą te firmy?
- Kim jest klient docelowy, jakie działania marketingowe wykorzystuje konkurencja oraz w jaki sposób oferuje klientowi swój produkt?
- Jakie są słabe strony oferowanego przez konkurencje produktu, jakie mocne strony wykształcić, jak wykorzystać słabe strony konkurencji i zaoferować klientowi korzyści wynikające z nabycia danego produktu.
Wartość rynku
Oszacowanie aktualnej wartości rynku w danej branży daje odpowiedź na pytanie, czy osiągnięcie zamierzonych przychodów i zysków jest możliwe. Istnieje wiele możliwości pozwalających rzetelnie zbadać wartość i potencjał branży. Tu zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie analizy rynku i konkurencji wyspecjalizowanej firmie.
W myśl zasady “jeśli czegoś nie ma w internecie, to nie istnieje” można słusznie przyjąć, że rynek bez przedstawicieli jest rynkiem mało perspektywicznym.
Analiza konkurencji
Wiedząc jak duży jest rynek oraz jaki jest jego potencjał wzrostu, warto przeprowadzić analizę liderów branży. Najistotniejsze są następujące dane o konkurencji:
- udział liderów w rynku
- poziom sprzedaży u konkurencji i generowanie ruchu
- wykorzystywane kanały marketingowe
- mocne i słabe strony oferowanej usługi/produktu
Do analizy witryny konkurencji, struktury ruchu, istnieje wiele narzędzi. Jednym ze sprawdzonych narzędzi podających wspomniane dane z dużą dokładnością jest SEMrusch.
Kim jest klient docelowy?
Rozpoznanie grupy docelowej to jedna z kluczowych zasad marketingu. Istnieje wiele sposobów na dotarcie do szczegółowych informacji o Twoich potencjalnych klientach. W tym celu możesz wykorzystać różne narzędzia wskazujące profil demograficzny użytkowników konkurencyjnych firm np: Alexa.com, lub też poznać ich zainteresowania, np. dzięki SimilarWeb.
Kolejnym krokiem powinna być odpowiednia segmentacja grupy docelowej i kierowanie właściwych komunikatów do poszczególnych grup klientów. Warto poznać miejsca, w których pojawia się Twoja konkurencja i zainteresować się reklamą w tych serwisach. Warto też poznać słowa kluczowe po których użytkownicy szukają produktu czy usługi i zainwestować w skuteczne pozycjonowanie strony internetowej.
Mocne i słabe strony oferowanej usługi/produktu
Będąc specjalistą w analizowanej branży, łatwo zaplanować strategię stanowiącą mocne strony swojej oferty. Możliwe jest też poznanie słabych stron konkurencji i zaplanowanie działań na wyższym poziomie. Oprócz własnych analiz i danych pozyskanych z rynku warto wykonać podstawowe badania ankietowe:
- konkurs z nagrodami na facebooku
- mailing z przekierowaniem do ankiety
- pojawienie się na forach, na których przebywa grupa docelowa i włączenie się w rozmowy
- stworzenie landing page i kierowanie na stronę ściśle sprecyzowanego ruchu
Podsumowanie
Im bardziej zagłębiasz się w rynek, tym częściej dociera do Ciebie, jak długa jeszcze droga przed Tobą. Jeśli jednak Twoje działania na rynku to nieustanny proces wzrostu, to prawdopodobnie obrałeś właściwy kierunek.
Polecamy również przeczytać:
zasady zdrowego stylu życia
niedobory witaminy d
urynoterapia, picie moczu
apiterapia
przetłuszczające się włosy, skuteczne metody
ile kosztuje strona internetowa
olejek jojoba na twarz
obiektywy m42