Myśleliście kiedyś o tym, kiedy wynaleziono notesy? Ludzie notowali już w starożytności. Czym innym były hieroglify na ścianach piramid? A nawet malunki naskalne w starodawnych jaskiniach? Od początku dziejów mamy potrzebę zapisywania pewnych faktów, zachowywania części naszego życia. Odkąd wynaleziono papier, robimy to na nim.
Dawne przekazy ustne stały się spisanymi historiami – te prawdziwe i te legendarne czy baśniowe. Każdą swoją myśl można zapisać na papierze, mówi się, że „papier przyjmie wszystko”. I wiele z tych myśli warte jest zapamiętania. Aby nie umknęło nam to, co istotne, warto zainwestować w podręczny notes.
Notowanie w czasie bieżącym
Wraz z postępem technologii zauważamy odejście od tradycyjnych metod zapisu myśli i notatek na rzecz rozwiązań cyfrowych. Często, gdy trzeba coś na szybko zapamiętać, po prostu to nagrywamy. Stosujemy dyktafon lub nagrywanie z video. Dzięki temu możemy jeszcze raz przesłuchać wykład z uczelni albo przypomnieć sobie świetny koncert czy sztukę. Przyspiesza to proces zachowywania ważnych dla nas faktów, a także ułatwia dzielenie się nimi.
Gdzie w tym wszystkim znajdziemy miejsce na tradycyjne zapiski na papierze? Wbrew pozorom mają się jeszcze całkiem dobrze. Ciągle chodzimy na spotkania biznesowe z kalendarzami książkowymi lub notesami. Taki organizer notes pozwala nam zapanować nad chaosem dnia codziennego, jednocześnie dzięki niemu unikamy przebodźcowania ciągłymi powiadomieniami, czy też awarii w postaci np. nagle wyładowanej baterii telefonu, w którym zapisaliśmy wszystkie ważne spotkania.
Organizery pomagają w codziennym życiu
Na rynku znajdziemy wiele rozwiązań, które przy zastosowaniu tradycyjnego wydruku na papierze starają się pomóc nam zorganizować naszą codzienność. Tak na przykład można się zaopatrzyć w:
- kalendarze książkowe
- notesy spiralowane
- notesy klejone
- notesy z okładką lub bez
- zeszyty
Każde z tych rozwiązań prezentuje różne formaty i metody wykonania. Można z łatwością dopasować wybór do wielkości np. swojej ulubionej torebki szuflady w biurku w pracy lub szafki w domu.
Jak dobrze notować?
Są różne techniki prowadzenia dobrych notatek. W większości przypadków liczy się szybkość ich sporządzenia i wartość merytoryczna. Abyśmy zdążyli notować to, co najważniejsze, warto posługiwać się zasadą odpowiedzi na kilka krótkich pytań: co? kto? kiedy? gdzie? jak? dlaczego?
Trzymając się schematu najłatwiej zapiszemy, a co za tym idzie następnie odtworzymy potrzebne nam informacje. Sztuką jest przecież nie tylko mieć coś na kartce przy sobie, ale też mieć to spisane w taki sposób, że szybko wrócimy do tego, co jest w danym momencie potrzebne.
W zależności od sytuacji Twoje notatki będą dobrze wyglądać zarówno w zeszycie, notesie, jak i kalendarzu. Nie zapominaj, że czasem warto zaufać tradycyjnym metodom zapisywania spraw, aniżeli zdawać się na elektronikę, która potrafi być zawodna i np. bateria rozładuje nam się w najważniejszym momencie.