EKSPOZYCJA w fotografii – definiowanie ekspozycji

Co oznacza pojęcie ekspozycja?
Często słyszymy określenia “jaka piękna ekspozycja” albo “mam tylko kilka ekspozycji” – określenia te odnoszą się do zdjęcia, filmu w aparacie fotograficznym. Jednak w fotografii profesjonalnej określenie to, oznacza naświetlony slajd lub odbitkę.
Dziś postaramy się odpowiedzieć na pytanie: jaka powinna być prawidłowa ekspozycja?
Po pierwsze: ustawienie i stosowanie ekspozycji manualnej
Jeśli chcesz robić naprawdę dobre zdjęcia musisz nauczyć się fotografować w pełnym trybie manualnym. Należy ustawić pokrętło trybów pracy na literę M manual). Niezależnie od rodzaju aparatu, którego używasz, wybierz przysłonę 5.6 (f/5.6). Ustaw modela na tle krajobrazu (drzew, domów). Patrzysz przez wizjer i nastawiasz ostrość na fotografowanego modela. Następnie ustawiasz czas naświetlania, aż do momentu aż światłomierz wskaże w wizjerze właściwą ekspozycję. Brawo – właśnie wykonałeś prawidłową ekspozycję!

EKSPOZYCJA w fotografii – praktyczny blog, poradnik fotograficzny
Trójkąt fotograficzny
Po drugie: prawidłowa ekspozycja jest kombinacją trzech ważnych wartości: przysłony, czasu naświetlenia oraz czułości ISO.
Od początku fotografii te same trzy czynniki były kluczem do każdej prawidłowej ekspozycji.
Przysłona i głębia ostrości w ekspozycji
Przysłona jest otworem wewnątrz obiektywu, utworzona przez serię sześciu zachodzących na siebie metalowych listków. Jaz zapewne zwróciliście uwagę przeglądając różne fotografie w magazynach, kalendarzach czy albumach, niektóre fotografie są niezwykle ostre, od najbliższego do najdalszego planu. Nie raz sądzę byliście pod wrażeniem “ostrości” zdjęcia. I pewnie każdy z was myślał “chciałbym mieć taki aparat”. Czy zatem uwierzycie jeśli powiem Wam, że macie taki aparat? Musicie tylko potrafić zastosować głębię ostrości. Zasady optyki mówią, że im mniejszy jest otwór danego obiektywu (wysoka liczba przysłony: f16, f22, lub f32) tym większe pole ostrości – inaczej mówiąc więcej detali na zdjęciu. Stosując ustawienia w pełni otwarty, lub minimalnie przysłonięty obiektyw (małe przysłony: f1.8, f2.8 lub f5.6), jako “ostre” otrzymamy jedynie światło padające na wybrany obiekt – w efekcie to “nieostre” światło zostanie zapisane jako rozmyte tło. Obiekt i głębia pola ostrości, które chcemy uwiecznić definiują wybór przysłony – a to może być ważne dla każdej fotografii.

ESPOZYCJA W FOTOGRAFII – czas naświetlania w fotografii – praktyczny poradnik
Czas naświetlania w ekspozycji